035 - 203 1532 info@objectenco.nl

Ons productieteam ging het internet af om websites te bekijken van makelaars door heel Nederland. Als vastgoedmediabureau willen we namelijk op de hoogte zijn van wat onze klanten online doen en hoe ze zich positioneren. Gedurende ons onderzoek kwamen wij terecht op diverse ‘parels’, maar zagen we ook her en der wat verbeterpuntjes. In deze blog benoemen wij 5 veel voorkomende foutjes en geven wij tips over hoe u deze kunt verbeteren.

1: Geen beveiligde website

Sinds enige tijd is er het zogenaamde ‘SSL certificaat’, dit staat voor: Secure Sockets Layer. Grofweg betekent dit dat er een extra laag tussen uw server en de internet browser wordt geplaatst. De voordelen van een SSL certificaat zijn (1) Beveiliging van uw website, (2) het wekt vertrouwen op omdat de zoeker een veilige website kan bezoeken en (3) het zorgt ervoor dat uw website hoger in de ranking van bijvoorbeeld Google komt.

Hoe herkent u het?

Als er in uw URL ‘https’ staat, dan is de website voorzien van een SSL certificaat. Staat er enkel ‘http’, dan is uw website niet beveiligd.

De oplossing

Neem contact op met de persoon die uw website onderhoud of met uw webhostingprovider. Deze partijen kunnen u het benodigde SSL certificaat aanbieden en installeren. Wij raden u aan om dit met spoed te doen! Google neemt websites die niet beveiligd zijn minder serieus en zodoende verliest u klanten.

Creatief huizen verkopen

Binnenkort gaan wij naar Van der Houwen Makelaardij in Groningen. We gaan met Jacco van der Houwen in gesprek over de diverse acties via hun sociale media. Zo hebben ze recent een huis verkocht door hier een rap over te maken. Wat betekenen die acties voor ze en hoe reageert de klant erop? Hebben ze tips voor andere makelaars?

Benieuwd naar hun verhaal?

2: Een onpersoonlijke website

Een huis zoeken of verkopen kan een zeer persoonlijke en spannende tijd zijn. Om deze reden wil je als verkoper graag in zee met een makelaar die jou persoonlijk gaat helpen. Als klant zoek je dus naar een persoon en niet een bedrijf. Wij zagen helaas veel websites zonder profielfoto’s of enkel teksten over de makelaars in de derde persoon: “Hij is al twintig jaar makelaar.

Out of the box tip

Heb je bijvoorbeeld een kantoorhond of -kat?
Dan kan deze prima tussen de teamfoto’s staan,
bijvoorbeeld als ‘Chef beveiliging’ of ‘Happiness officer’.

De oplossing

Maak het persoonlijk! Stel het team voor en vertel kort waarom u makelaar bent: “Ik wil mensen helpen aan hun droomhuis! Daarom ben ik makelaar geworden en dat motiveert mij elke dag weer.”

Heeft u nog geen profielfoto’s van uw team? U heeft, als makelaar, vast wel een fotograaf in uw kring, even bellen dus. Let erop dat de fotograaf een setting kiest die eenvoudig te repliceren is. Waarom? Als er een nieuwe collega bij komt, dan is het voor de uniformiteit handig als de foto van het nieuwe teamlid er ongeveer hetzelfde uit ziet als de andere foto’s. Heeft u een nieuw teamlid? Wacht dan niet te lang met het maken van een profielfoto.

3: Overbodige pagina's en informatie

Wij zagen veel websites van makelaars met één vestiging die spraken over ‘Onze vestigingen’ of ‘Onze medewerkers’ terwijl er maar één zelfstandig makelaar werkt. Probeer altijd vanuit de klant te denken en de hoeveelheid aan informatie te reduceren. Wees hierbij niet te bang om uw organisatie in de spotlights te zetten, dat mag best. Het belangrijkste is en blijft dat de persoon die uw website bezoekt de informatie vind die hij/zij aan het zoeken is.

Kom in contact met uw klant(en)!

De pagina met uw contactgegevens is heel belangrijk.
Zorg ervoor dat mensen de gegevens van uw team en organisatie snel vinden.
Een aparte pagina met daarop ‘het kantoor’ zal voor veel mensen weinig bieden.
Dat u een kantoor heeft is voor een klant redelijk logisch.
Deze informatie kunt u beter combineren op één pagina,
dat scheelt de kijker ook weer leestijd.

De oplossing

Uiteindelijk wilt u dat mensen contact met u opnemen. Zorg ervoor dat u bereikbaar bent voor uw klanten. Vermeld niet enkel een algemeen nummer, maar ook uw eigen mobiele nummer.

Wilt u dat niet en is een algemeen nummer uw keuze, ook helemaal prima. Wij raden u dan wel aan om dit niet onder elk teamlid te vermelden, dat staat een beetje overbodig. Maak in dat geval een algemeen kopje aan, bijvoorbeeld met de tekst: Vragen? Bel ons!

4: Creatief huizen verkopen

Het verkopen van een huis is soms een lang en ingewikkeld proces. Dit betekent echter niet dat dit ook zo gepresenteerd hoeft te worden. Denk eens buiten de kaders en maak het verkopen van een huis tot een waar feest. Uiteindelijk wilt u dat een potentieel koper denkt: “Wauw wat een te gek huis, hoe snel kan ik de sleutel bemachtigen.

Schakel hulp in!

Vraag bijvoorbeeld die creatieve neef of nicht van je eens of hij/zij nog een idee heeft voor dat lastig te verkopen pandje.
Komt u er niet uit? Neem dan een keer contact met ons op.

De oplossing

U hoeft echt niet altijd het wiel opnieuw uit te vinden. Beter goed gestolen dan slecht bedacht! Koppel bijvoorbeeld een bericht aan een feestdag.

Online kunt u veel inspiratie op doen, maar dit betekent niet dat alles geschikt is voor uw makelaardij. Als u meer van de traditionele waarden bent dan is een hip liedje schrijven over een huis niks voor u. Soms is een vers gezette kop koffie bij een bezichtiging al voldoende. Breng dit in beeld en laat het zien! Verras de klant en bewijs daarmee uzelf ook een dienst.

5: Gratis reclame maken voor uw makelaardij/bedrijf

Het viel ons op dat veel makelaars geen profiel hebben op Google. De moderne zoeker klikt gelijk door als iets niet direct zichtbaar is. 

Oh nee, een negatieve review!!!

Soms plaatst iemand, zonder enige reden,
een zeer negatieve review. Dit hoort er helaas bij.
Zorg er voor dat u hierop reageert, maar wel met empathie.
Wat vervelend dat u dit zo ervaart.
Mensen zien uw reactie
en dat helpt bij het vormen van een positief beeld
(afhankelijk van uw reactie).

De oplossing

Wij raden u aan om een Google-profiel aan te maken. Maak vervolgens een Google My Business account aan en claim uw bedrijf online. Vul alle gegevens in zoals kantoortijden, locatie en voorzie uw account van een link naar uw website. Dit levert gratis reclame op voor uw makelaardij. Let op! Het is wel belangrijk dat u de gegevens ook blijft bijhouden, bijvoorbeeld als uw openingstijden afwijken tijdens feestdagen.

Volgende keer

In ons volgende blog laten wij u het interview met makelaar Jacco van der Houwen zien. Blijf ons daarom vooral volgen en abonneer uzelf op onze blog.

Vragen of advies?

Heeft u vragen of bent u op zoek naar advies op maat? Wij denken graag met u mee of helpen u verder met concrete acties.

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Wilt u dat we met u meekijken naar uw website of positionering op sociale media?

Terug naar: Blog