Door het hele land spraken wij met makelaars. We vroegen ze hoe ze omgaan met het coronavirus? Het bleek voor velen een spannende vraag. Her en der moest er even overlegd worden, maar hier zijn ze dan: Tips om als makelaar te werk te gaan in deze uitdagende tijden.

Weinig tijd? Lees de samenvatting!

Innovatieve en digitale tips

Een innovatieve tip kwam van Sonsbeeck Makelaardij uit Arnhem: “Wij geven de mensen die een bezichtiging hebben handschoenen zodat ze niks aanraken in de woning. De makelaar gaat in de auto zitten, net buiten de woning en geeft ze via Face-time een rondleiding vanuit de auto. De handschoenen worden in een aparte prullenbak gegooid.”Het coronavirus dwingt ons om, soms versneld, digitaal zaken te doen en de klant op nieuwe manieren te helpen.

Wij spraken met Jacco van der Houwen (Makelaardij Van der Houwen) uit Groningen die ons een tweede innovatief idee doorgaf. Jacco is namelijk druk met de website zelfkijken.nl: “We installeren een kastje op het cilinderslot van de woning waarop mensen een code kunnen invoeren. Het kastje draait eigenlijk enkel de sleutel om en werkt heel efficiënt. De klant meldt zichzelf online aan voor een bezichtiging op een bepaald tijdstip, krijgt een link toegestuurd met een code en kan zo de woning zelf bekijken. Achteraf sturen wij nog een e-mail om te vragen wat ze van de bezichtiging vonden.

Hendriks Makelaars (Tilburg): “Wij proberen alles zoveel mogelijk digitaal te doen. In combinatie met de wens van de klant en de veiligheid kijken we naar wat het beste past bij de situatie. Het feit dat we nu versneld meer digitaal doen levert ons in de toekomst ook weer extra voordelen op!

Praktische tips

Makelaardij Ooms (Rotterdam): “Wij versturen onder alle e-mails een kopje met daarin een link naar onze maatregelen. Zo informeer je en de klant en trek je ook nog verkeer naar jouw website.

Molenbeek Makelaars (Utrecht): “Bij bezichtigingen hangen we een briefje op de deur met daarop nogmaals de maatregelen van het RIVM, maar dan wel in onze huisstijl. Daarnaast plannen we bezichtigingen breder in zodat er echt geen sprake is van dubbel lopen.

Raadhuis Makelaars (Someren): “Een goede tip voor andere makelaars is: Zorg dat je een stel latex handschoenen in de auto hebt! Als ik bij de mensen voor de deur sta dan gaan de handschoenen aan.

Punt Makelaars, Tommie van Uden (Utrecht): “Ik zet de deuren van de woning open zodat mensen die niet aan hoeven te raken. Daarnaast heb ik ook een desinfectiepompje mee en houd ik gepaste afstand tot de klanten. Bij aankoopbezichtigingen lopen we alles nog even na buiten het huis of via de telefoon.

Tim Kugelmann van Remax Makelaars (Alkmaar): “Ik bel kijkers van tevoren op en vraag of ze de afgelopen weken op vakantie zijn geweest in risicolanden. Ik draag handschoenen, geef geen handen, blijf op gepaste afstand en doe alles zelf open.

Wieb Zandbergen (Akkrum): “Ik vermijd zoveel mogelijk contact met mensen en daarom zijn de bezichtigingen ook zonder mij. Ik sta buiten en wacht tot de mensen klaar zijn om op gepaste afstand nog mogelijke vragen te beantwoorden. Daarnaast heb ik altijd ontsmettingsmiddel bij mij om bijvoorbeeld de deurkrukken even te ontsmetten.

Overige tips

Tim Kugelmann, Remax Makelaars (Alkmaar): “Ik heb nog een andere tip voor makelaars. Door het coronavirus melden mensen zich iets sneller af voor bijvoorbeeld bezichtigingen. Daarom neem ik nu altijd mijn laptop mee. Valt er onverwacht iemand uit, dan kan ik gewoon doorwerken.

Tommie van Punt Makelaars (Utrecht) kwam met een originele tip: “Gewoon Punt Makelaars kiezen natuurlijk.

Samenvatting

De maatregelen die wij vernomen hebben op 3 manieren:

  1. Afstand houden en zoveel mogelijk digitaal. Makelaars behouden afstand door bezichtigingen ruimer in te plannen en met maximaal 2 personen naast de makelaar. Sommigen gaan daar een stapje verder in en digitaliseren het volledige proces.
  2. Hygiëne op peil houden. Handen wassen, desinfectiepompjes, handschoen uitreiken en dragen. Alle makelaars nemen op hun eigen manier maatregelen om de hygiëne te waarborgen.
  3. Informatie binnenhalen en de klant informeren. Op de meeste websites zagen wij een extra kopje in relatie tot corona. Dit kwam ook terug in de antwoorden die we kregen op onze vragen. De klant informeren gebeurd overal goed! Her en der zijn er ook makelaars die zelf actief informatie vragen om de risicofactor te bepalen.

Noot van de redactie

Wij spraken tussen de 30 en 40 makelaars en hebben uit elke provincie iemand gesproken. Alle makelaars gaven aan zich te conformeren aan de RIVM-maatregelen. Deze blog is een samenvatting van de meest opvallende en interessante antwoorden. Wij danken alle genoemde makelaars nogmaals voor hun tijd en antwoorden. Voor meer informatie over het coronavirus kunt u terecht op de website van het RIVM. Heeft u concreet vragen over dit artikel? Neem dan contact op met Vincent Veenenberg, Marketing & Communicatie van Object&co.

Bel ons
Route