In juni 2019 liep ik voor het eerst door de deuren van Object&co, de leverancier voor vastgoedpromotie in Nederland. Zelf had ik nog nooit een huis gekocht (of verkocht) en ik wist totaal niet wat er allemaal bij kwam kijken. Al lachend begon ik aan een avontuur, waar nu een einde aan komt omdat ik elders ga werken. In deze blog neem ik jullie mee door dat avontuur en deel ik enkele verhalen.
Vastgoedpromotie, wat is dat eigenlijk?
Grofweg is vastgoedpromotie alles wat onze professionals doen om een woning of bedrijf in beeld te brengen voor verkoop of verhuur. Denk aan fotografie, NEN 2580 meetrapporten (die vertellen je op Funda hoe groot de woning is), een video, virtuele tour of artist impressies. De professionals die voor Object&co werken, via een franchiseconstructie, verzorgen deze media voor onze klanten door heel Nederland.
De vastgoedfotografen, wie zijn dat?
Onze mensen hebben allemaal een achtergrond als fotograaf, lees: jaren ervaring. De rest van het takenpakket doen ze erbij zodat een makelaar met één afspraak alles kan (laten) regelen. Het leuke is dat iedereen bij ons het contact met de klanten het meest waardeert. Hierbij kan je denken aan een kop koffie met een ouderlijk echtpaar na het werk of dat jonge stel die van een klein huis naar een groter huis verhuizen. Dat maakt voor ons het werk echt af.
Object&co als merk
Wij zijn de mensen met wie je, via jouw makelaar, een afspraak maakt en dan ineens staat er een fotograaf in de woonkamer: “Oh, jullie doen dat!” Juist. Dit is een mooie kans dachten wij. We verlegden de focus van ‘Object’ naar ‘&co’: wie is die fotograaf nu eigenlijk?
Dit begon met een serie filmpjes. We interviewden zes fotografen over hun werk en wat ze er zo leuk aan vinden. In de marketingtermen kan je dit ‘employer branding’ noemen. Het leuke is dat alle sollicitanten die sindsdien voorbij kwamen deze filmpjes bekeken hebben en ze erg positief ervaarden.
Een nieuwe website volgde: nieuwe look, nieuw lettertype, andere kleur rood en ga zo maar door. Eindelijk een website van deze tijd. Het belangrijkste van de nieuwe website: portfolio’s voor elke fotograaf. Zo kan iedereen zien wat voor werk wij leveren. De concurrentie is groots en overal, dus focussen wij op datgene wat ons uniek maakt: onze collega’s.
De klant is koning en zijn/haar mening is goud(eerlijk)
We besloten te kijken naar de mening van de klant. Wat zeggen die over ons? Er stonden 18 reviews onder ons profiel, dat is niet zoveel… Samen met alle collega’s door het land begonnen wij een actie. Nu, twee jaren verder, hebben wij bijna 450 reviews. Nu is dat een mooi getal, maar de inhoud van die reviews is veel belangrijker. Benieuwd? Lees ze zelf!
Werken doen we samen
Uiteindelijk vond ik het uitdragen van al die individuen het leukste. Het is ronduit gaaf om te zien hoe elke fotograaf een woning of pand anders benadert. Met dat gezegd te hebben is het tijd om dit verhaal af te ronden en het stokje over te dragen aan mijn opvolger: Rabia Kucukbiyik gaat vanaf 6 december mijn rol overnemen en verder met het uitdragen van onze mensen. Dank voor de mooie samenwerking, het ga jullie goed.